About Me

My photo
Berasal dari Johor Bahru, Johor. Dilahirkan pada 21 Ramadhan 1417 bersamaan 31 Januari 1997 jam 4:14 pagi. I am a servant of ALLAH

Sunday, December 25, 2011

JALAN KE SYURGA MURAH, JALAN KE NERAKA MAHAL

RENUNGAN : Jalan Ke Syurga Murah , Jalan Ke Neraka Mahal

KALAU KE SYURGA MURAH, BUAT APA SUSAH-SUSAH KE NERAKA ???

 Fenomena A:

1. Sebungkus rokok, harga rata-ratanya adalah Rp. 10.000,- ia mengandung nikotin dan 4000 zat bahan kimia yg berbahaya bagi tubuh.

2. Sebotol Miras atau minuman yang memabukkan, harga rata-ratanya adalah Rp 25.000,-  ini adalah jenis Miras yg tergolong kelas bawah, sedang yg tergolong Miras kelas atas harganya ratusan ribu per botol. Ia mengandung bermacam-macam zat yg berbahaya bagi tubuh dan syaraf otak manusia.

3. Sebutir Pil Ekstasi, ganja, morfin, dan golongan narkotika yang lainnya, harga rata-rata per 1 unit berkisar ratusan ribu bahkan jutaan. Ia adalah golongan zat aktif yang paling sangat berbahaya bagi tubuh manusia.

4. Mencuri, memperkosa, zina, korupsi, dan lain-lain (resiko tertangkap adalah mendekam dipenjara dan diseksa, nama baik terjejas, dan lain-lain).

> Keempat hal ini adalah beberapa diantara Jalan menuju NERAKA. Dan untuk memasukinya kita harus membayar ekstra MAHAL. Bahkan untuk orang biasa yang hidup sederhana, penghasilan sebulan mungkin tidak cukup untuk membeli kesenangan semua diatas.

 Fenomena B:

1. Wang 500,- atau 1.000,- yang kita infakkan rutin seminggu sekali di tiap kutbah jumaat.

2. Wang 5.000,- atau 10.000,- yang kita berikan kepada fakir miskin atau sumbangan amal jariyah (hal inipun belum tentu dilakukan setiap hari).

3. Wang 10.000,- atau 15.000,- yang kita berikan kepada isteri untuk belanja sayuran dan lauk, dan memberi wang jajan untuk anak. Wang 5.000,- yang kita berikan kepada anak yatim atau janda. (hal inipun belum tentu kita lakukan setiap hari).

4. Berzikir 10 minit, solat 5 waktu rata-rata per solat 10 minit bererti total dalam sehari semalam hanya 50 minit dari 24 jam. Puasa ramadhan yangg cuma 30 hari dari total 365 hari. solat tahajud 15 minit dari waktu malam yang tersisa 12 jam.

> Keempat hal ini adalah beberapa di antara jalan menuju SYURGA. Bahkan Allah menggandakan pahalanya berlipat-lipat bagi siapa saja yangg dikehendaki. Dan ternyata, boleh dibilang hal ini adalah tergolong harga yang MURAH daripada untuk biaya jalan menuju NERAKA.

KESIMPULAN: Jalan menuju Neraka itu relatif MAHAL dan Jalan menuju Syurga itu relatif MURAH !

Tetapi yang terjadi sekarang ini, kenapa justru jalan yang harus dengan biaya Mahal dan menuju ke Neraka yangg justru lebih banyak dipilih ???

Padahal jalan menuju Syurga yang kenikmatannya tidak pernah terlihat oleh mata, tidak terdengar oleh telinga,dan tidak pernah terlintas dalam hati yang justru lebih mudah dan murah malah terasa berat kita lakukan..???

Memang zaman sekarang dengan zaman waktu Rasulullah SAW masih hidup sangat berbeza jauh. Dizaman Rasulullah SAW, jalan menuju Syurga harus ditebus dengan darah dan nyawa. Banyak sahabat yangg gugur di medan perang Jihad. Namun begitu, meski jalan ke Syurga harus ditempuh dengan pengorbanan darah dan nyawa, tapi mereka justru berlumba-lumba mengejarnya.

Lalu bagaimana dengan kita yang hidup dizaman yang serba canggih dengan segala kesenangan serba ada? Renung-renungkanlah, wahai sahabatku.

No comments:

Post a Comment